Retki Nuuksioon

Tänä keväänä Kallahden nuorisotalolla aloittettiin toteuttamaan Avartti– ohjelmaa. Avartti on harrastusohjelma, missä nuori pääsee testaamaan ja kehittämään omia taitojaan sekä asettamaan itselleen tavoitteita. Ohjelman yksi osa on osallistua retkelle ja olla mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa retkeä.

Ensimmäinen retkemme lähti torstai aamuna Kallahden nuorisotalolta. Aamulla paikalla oli viisi jännittynyttä, mutta innostunutta nuorta ja kaksi virkeää nuoriso-ohjaajaa. Pakkasimme minibussin täyteen ja söimme aamupalan ja lähdimme kohti Nuuksion kansallispuistoa. Päivän tavoitteena oli kävellä vähintään viisi kilometriä, fiilistellä miltä rinkan kantaminen ja muutenkin retkeily luonnossa tuntuu sekä opetella muitakin retkeilyn perustaitoja. Ensimmäiset neljä kilometriä vaellettiin innostuneessa tunnelmassa ja nautittiin vain hyvästä säästä ja yhdessä olosta. Lounastauolla oli aikaa ihmetellä muita retkeilijöitä ja tutustua tarkemmin karttaan ja trangian käyttöön. Lämmin sää ja kirkas lampi houkuttelivat uimaan, mutta uimahousut oli jätettty kotiin räntäsateen pelossa. Muistilistalla lukee nyt, että muista ottaa ensikerralla uikkarit mukaan.

Koska ensimmäiset neljä kilometriä sujuivat niin hyvin, päätimme vaeltaa vielä yhden reitin ja luontopolun. Yhteensä kilometrejä kertyi kymmenen ja tyytyväisinä päivän saavutuksiin lähdimme vuokramökille saunomaan ja syömään.  Illalla ennen nukkumaan menoa ehdimme vielä pelata uunoa, puhua yhdessä päivän tapahtumista ja nauttia takkatulesta. Seuraavana aamuna söimme aamupalan, siivosimme mökin yhdessä ja kiirehdimme takaisin Vuosaareen ja kouluun.

Huippu reissu! Pian uudestaan ja kiitos kaikille osallistuneille!